Klocki, książki i rowery były kiedyś podstawowymi elementami dzieciństwa. Ponieważ coraz więcej dzieci dorasta z pozornie niekończącym się menu wirtualnych zajęć oferowanych przez media cyfrowe, eksperci ds. rozwoju dzieci martwią się o zanik tradycyjnego czasu zabawy. Swobodna, niezorganizowana zabawa sprzyja interakcjom, które zwiększają zasób słownictwa, pielęgnują relacje rodzic-dziecko, rozwijają umiejętności społeczne i kreatywność. Zabawa pomaga w rozwoju młodych mózgów. Urządzenia mobilne stają się jednak niemal nieuniknioną częścią dziecięcego świata i coraz częściej dzieci zamieniają zabawki na gry komputerowe.
Schemat działania gier komputerowych
W grach cyfrowych kontrolę sprawuje projektant aplikacji. Wiele aplikacji i gier to proste, przyczynowo-skutkowe łamigłówki lub wyścigi, których konstrukcja ogranicza zachowanie dziecka. Mają one konstrukcję „zamkniętej pętli”, która decyduje za dzieci, co mają robić dalej, zamiast pozwolić mózgowi dziecka przejąć inicjatywę. Konstrukcja większości technologii cyfrowych dla dzieci nie wspiera autonomii, samorealizacji i interakcji między rodzicami a dziećmi, na które pozwala tradycyjna zabawa.
Tradycyjny model zabawy
Rodzice są zaznajomieni z zabawkami i książkami, ponieważ dorastali z nimi. Prawdopodobnie doświadczają momentów najsilniejszej więzi ze swoimi dziećmi, kiedy bawią się dobrze zaprojektowanymi zabawkami. Zabawa tradycyjnymi zabawkami służy całej rodzinie. Dzieci dzięki nim lepiej się rozwijają, a rodzice mogą przypomnieć sobie swoje piękne dzieciństwo, a także umocnić więzi z własnymi dziećmi. Tym samym warto wybierać tradycyjne zabawki zamiast gier komputerowych. Takie gry angażują jedynie dziecko, a w zasadzie zabierają jego cenny czas.
System nagród
Nagrody w tradycyjnej zabawie są jednak wewnętrzne i społeczne. Kiedy dziecko zmaga się z nowym wyzwaniem i znajduje rozwiązanie, nagroda może być subtelna, w postaci poczucia satysfakcji i własnej skuteczności. Chwalenie dzieci za ciężką pracę jest właściwe, ale nie powinno być przesadne. W przeciwnym razie dzieci mogą przyzwyczaić się do tego, że zawsze potrzebują zewnętrznej pochwały. Aplikacje i gry zapewniają wiele zewnętrznych nagród, takich jak żetony, cukierki, wirtualne zabawki czy skarbonki, za każdym razem, gdy dziecko udzieli poprawnej odpowiedzi. Jest to celowe, ponieważ projektanci wiedzą, że małe dzieci kierują się nagrodami.